The Political & Religious Role Of The Egyptian Bishops In The Ethiopian History (1635-1699)

Abstract:

The researchers agree that Ethiopia converted to Christianity since the fourth century A.D, during the reign of king Ezana of Axum. Then the first brick of the founding of the Ethiopian church was laid, and so the first Christian community thanks to Fromntios, who ask the Coptic Church to appoint an Egyptian Bishop to head the young Ethiopian chuch.

The Political & Religious Role Of The Egyptian Bishops In The Ethiopian History
The Political & Religious Role Of The Egyptian Bishops In The Ethiopian History

So the Patriarch Athanasius didn’t find who is better than Fromntios to take the position. The Patriarch Athanasius appointed him as the first bishop of the Ethiopian church, and he renamed as “አበ፡ሰለማ፡ከሣቲ፡ብርሃን” which means “Abuna Salama who reveal the light”.

Since then the relationship between the two churches begin, and the appointment of the Egyptian Bishop became a tradition, and the arrival of the new Bishop was a great day for the king and the Ethiopian people as well, because the Egyptian Bishop wasn’t just the spiritual father of the church, but also he had his political role in the Ethiopian history.

This paper aims to study both the political and religious role of the Egyptian Bishops in the era between (1635) – (1699), to define their important role in the Ethiopian history according to the Ethiopian texts, which was written in Ge’ez language, in this era, there were four Egyptian Bishops and they are: Marqos III, Mika’elIV, Krestodlu II, and Sinoda. This paper will discuss the political and religious role of each one of them, and will monitor their impact upon the Ethiopian history and the Ethiopian community as well in this era of time.

Dr Heba Yosry Abolwafa

 

Language and Identity in Africa: An Analysis of the Use

الدور السياسي والديني للأساقفة المصريين في التاريخ الإثيوبي (1635-1699)

 

يتفق الباحثون على أن إثيوبيا اعتنقت المسيحية منذ القرن الرابع الميلادي ، في عهد الملك إيزانا ملك أكسوم. ثم تم وضع اللبنة الأولى لتأسيس الكنيسة الإثيوبية ، وهكذا تم إنشاء أول مجتمع مسيحي بفضل فرومنتيوس ، الذي طلب من الكنيسة القبطية تعيين أسقف مصري لرئاسة الشاب الإثيوبي.
لذلك لم يجد البطريرك أثناسيوس من هو أفضل من فرومنتيوس لتولي هذا المنصب. عينه البطريرك أثناسيوس كأول أسقف للكنيسة الإثيوبية، وأعاد تسميته باسم أبونا سلامة الذي يكشف النور ومنذ ذلك الحين بدأت العلاقة بين الكنيستين، وأصبح تعيين الأسقف المصري تقليدا، وكان وصول الأسقف الجديد يوما عظيما للملك والشعب الإثيوبي أيضا، لأن الأسقف المصري لم يكن الأب الروحي للكنيسة فحسب ، بل كان له أيضا دوره السياسي في التاريخ الإثيوبي.

تهدف هذه الورقة إلى دراسة كل من الدور السياسي والديني للأساقفة المصريين في الفترة ما بين (1635) – (1699)، لتحديد دورهم الهام في التاريخ الإثيوبي وفقا للنصوص الإثيوبية، التي كتبت باللغة الجعزية، في هذا العصر كان هناك أربعة أساقفة مصريين وهم: مرقص الثالث، ميكائيل الرابع، كريستودلو الثاني، وسينودا. ستناقش هذه الورقة الدور السياسي والديني لكل واحد منهم ، وسترصد تأثيرها على التاريخ الإثيوبي والمجتمع الإثيوبي أيضا في هذه الحقبة الزمنية.

You might also like
Leave A Reply

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More